top of page

DOBRÉ VZDELANIE - JEDINÁ ZÁCHRANA

Tiež ma učili, že UČIŤ SA, UČIŤ SA, UČIŤ SA, mi pomôže byť úspešná v živote. To je síce pravda. Háčik je v tom UČENÍ SA.

To, že učím zle svojich študentov a to, že som sa ja učila zle mi došlo zaplaťpánboh celkom skoro. Mala som 25 rokov, rozhodla som sa dorobiť si vzdelanie na angličtinu na univerzite a....

Zistila som, že to, čo sa tam mám učiť už dávno viem. Vtedy som presne vedela, čo potrebujem vedieť. Vedieť, AKO UČIŤ ANGLIČTINU. Ale to sa mi tam nedostalo.

ANGLIČTINA MI OTVORILA CESTU K VZDELANIU

Našťastie som už anglicky vedela, dala som sa teda samoštúdia rôznych iných materiálov v angličtine. To, čo som tam čítala bolo presne to, čo som potrebovala vedieť a uistiť sa v tom. Ako to už býva, keď k niečomu urobíme prvý krok, dostávali sa ku mne materiály o alternatívnom vzdelávaní o uschoolingu, vzdelávaní doma. Začala som na deti a študentov hľadieť úplne inak.

PRÍSNA UČITEĽKA

Aj ja som si samozrejme prešla štádiom PRÍSNEJ UČITEĽKY, odovzdanej trestať známkami všetkých, ktorí sa nenaučili podľa NORIEM. Boli to vtedy ešte páky, ktoré fungovali. Známky sa počítali, rodičia ich vnímali a študenti tiež. Dnes je to našťastie úplne inak.

Keď sa mi ale rozsvietilo, s kým mám dočinenia: že moji študenti sú na rovnakej lodi ako ja, že sú to žijúce bytosti, ktoré sú plné emócií, krásne duše, ktorí ešte stále veria, rozplakala som sa. Ako som len taká mohla byť...

ANGLIČTINA MI POMOHLA ZMENIŤ VZŤAH

Zmenila som k nim vzťah. Brala ich ako svojich partnerov, blízkych priateľov, spolu-učiacich sa. To bolo iné KAFE. Bola sranda, bolo učenie, bola Maturita, ale hlavne bol VZŤAH.

ÚPLNE INÉ DETI

Od tej doby už pretieklo veľa vody v potoku a táto generácia má už svoje deti školopovinné. A tie sú úplne iné. Od starších občanov môžete o nich počuť, že ICH NIČ NEZAUJME, ŽE NEDÁVAJÚ POZOR, ŽE NEPÚŠŤAJÚ SADNÚŤ V AUTOBUSE, ŽE NEZDRAVIA, a pokračovať by som mohla ešte hodinu, aká "zlá je táto nová generácie".

PREČO SA NECHCÚ UČIŤ?

Lebo sme to v nich úspešne zabili. Aj ja som zabila spontánne učenie na svojom prvom synovi. AKO?

1. Chodila som mu stále za zadkom, aby nespadol, aby si neublížil - preto sa bojí niečo samostatne urobiť

2. Robila som za neho rozhodnutia, aby neurobil nesprávne rozhodnutia neľutoval ich - preto sa nevie rozhodovať

3. Keď spadol alebo cítil inú bolesť, tak som mu hovorila, že to nič nie je a že to prebolí - preto je teraz odpojený od emócií a necíti nič.

4. Keď ho v škole karhali za to, že sa niečo nenaučil alebo ho ponižovali tým, že na rodičovskom o ňom hovorili, že neprospieva, prikyvovala som hlavou, že to s ním poriešim a týrala som ho hodiny s učením niečoho, čo nikdy navyužil - preto mu trvalo tak dlho, než sa začal teraz, v dospelosti učiť to, čo ho baví - preto trpí nízkym sebavedomím

5. Nechala som ho, nech píše tisícky nezmyselných domácich úloh z vecí, ktoré nikdy nevyužije v živote - preto teraz nevie o čom sú financie, ako narábať s peniazmi, ako si nájsť životného partnera, ako sa vysporiadať s emóciami, ako si nájsť prácu, ktorá by ho bavila

A pokračovať by som mohla ešte ďalej. A TO LEN PRETO, LEBO SOM SLEPO NASLEDOVALA SYSTÉM, V KTOROM ŽIJEME.

Ale moje dve ďalšie deti už trpieť NEMUSIA. Učím ich ja.

AKO CÍTIŤ A PREJSŤ SI VŠETKÝMI EMÓCIAMI

AKO SA MAŤ RÁD AJ SO SVOJIMI TEMNÝMI STRÁNKAMI

AKO SPRÁVNE JESŤ

AKO SA LIEČIŤ

AKO SA UDRŽIAVAŤ FIT

AKO ZAROBIŤ PENIAZE A NEZBLÁZNIŤ SA PRITOM ÚNAVOU

atd. atd.

CHCETE AJ VY, ABY VAŠE DETI BOLI PRIPRAVENÉ DO ŽIVOTA?

Dajte im to PRAVÉ VZDELANIE.

O tom, ako mi angličtina pomohla píšem v mojom blogu tu www.walsh.sk

37 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page